Blogissa on kirjoiteltu
jo säästäkin, mutta työjutut ovat jääneet vähäisemmälle. Joten viikonlopun
kunniaksi työjuttuja, olkaas hyvät! Lupaan kautta kiven ja kannon ryhdistäytyä
myös blogin päivittämisessä, kirjoitusaiheitakin on kertynyt jo niin paljon,
että tuskin ehdin kaikesta kirjoittaa ennen täältä lähtöä.
Työskentelen
vapaaehtoisena lähinnä Movimiento Comunal Nicaragüensen (MCN) ympäristökasvatushankkeessa,
mutta parina päivänä kuukaudessa työskentelen myös Guanucan kaupunginosassa Las
Hormiguitas lastenkeskuksessa (joka on myös osa MCN:n toimintaa). Oulu-Matagalpa-seura tukee seuran toimintaa
kummilapsiohjelman kautta.
Seuran sivuilla on työn
taustaa ja tarkoitusta esitelty vallan oivallisesti, joten copy-pastea, ollos
hyvät:
Las Hormiguitas on espanjaa ja tarkoittaa pieniä
muurahaisia. Juuri sellaisia ovat tukemamme kaduilla työskentelevät lapset. Jo
parin kymmenen vuoden ajan nicaragualainen Las Hormiguitas -lastenkeskus on
auttanut pieniä työläisiä ja ohjannut heitä koulutuksen pariin.
Oulu-Matagalpa-ystävyysseura on tukenut lastenkeskusta kaikki nämä vuodet.
Kadulla työskentelevät lapset eivät usein voi
käydä koulua säännöllisesti ja täysipainoisesti. He joutuvat tekemään töitä
pienestä pitäen osallistuakseen perheensä toimeentulon hankkimiseen.
Nuorimpienkin päivät saattavat venyä pitkiksi, kun töitä tehdään kukonlaulusta
iltamyöhään. Suurin osa työskentelee kaduilla kiillottaen kenkiä, juoksupoikina
sekä kaupitellen syötävää, juotavaa tai tavaroita. Osa auttaa vanhempiaan
näiden työssä tai hoitaa sisaruksiaan.
Nicaraguassa koulunkäynti on periaatteessa
ilmaista ja pakollista, mutta käytännössä isolla osalla lapsista ei ole siihen
mahdollisuutta. Esteeksi koulunkäynnille saattavat muodostua kallis koulupuku,
vihkojen ja kynien puute tai paljaat varpaat, joiden suojaksi vanhemmilla ei
ole varaa ostaa kenkiä. Lisäksi useat koulut perivät edelleen lainvastaisia
lukukausi- tai kirjoittautumismaksuja.
Koulutuksen puute tarkoittaa menetettyä
tulevaisuutta. Ilman luku- ja kirjoitustaitoa lasten ja nuorten on vaikea
tavoitella parempaa huomista. Ilman koulutusta köyhyys periytyy, ja heidänkin
lapsensa kulkevat Matagalpan katuja kengänkiillotuspenkki olallaan tai
arpanippu kädessään.
Las Hormiguitas |
Lastenkeskuksessa on rekisteröityneenä yli sata lasta, jotka saavat apua koulunkäyntiin, tukiopetusta ja psykososiaalista tukea. Lisäksi keskus tarjoaa arvokkaan paikan lapsille olla lapsi, leikkiä ja kasvaa turvallisessa ympäristössä. Lastenkeskuksessa työskentelee kaksi opettajaa ja yksi psykologi ja vaihteleva määrä vapaaehtoisia. Lisäksi lapset voivat lainata kirjoja keskuksen kirjastosta. Toistaiseksi suurimman vaikutuksen keskuksen toiminnassa minuun on tehnyt sen henkilökunnan motivoituneisuus ja se, miten hyvin lapset viihtyvät keskuksessa: siellä on totisesti lämmin ja kannustava ilmapiiri. Lisää keskuksen toiminnasta voi lukea Oulu-Matagalpa-seuran kotisivuilta.
Lisäksi keskuksella on
belgialaisen kansalaisjärjestön rahoittama liikkuva koulu (la Escuela Móvil), jonka tarkoituksena on tavoittaa kaikkein vaikeimmassa asemassa olevat
lapsityöläiset. Lapset työskentelevät mm. katumyyjinä, kengänkiillottajana ja
Matagalpan kaatopaikalla hoitamassa näppärästi kierrätyksen: keräämässä
roskamassan seasta itselleen ruokaa, vaatteita ja kaikkea mahdollista
myytäväksi kelpaavaa. Nämä lapset eivät välttämättä käy lainkaan koulua ja osa
lapsista asuu kadulla. Näiden lapsien kanssa tuli vietettyä tällä viikolla tiistai-aamu
ja torstai-iltapäivä liikkuvan koulun matkassa.
Tiistai-aamu alkoi koulun
pakkaamisella avolavan kyytiin. Koulu on pyörillä kulkeva iso painava ”laatikko”,
josta aukeaa liitutauluja, joihin on kiinnitetty erilaisia pelejä, jotka
innostavat lukemaan ja laskemaan. Koulu saatiin rutiinilla heivattua lavalle,
jonne allekirjoittaneen ja tutustumiskäynnille tulleen Johanneksen (kuvat ovat Johanneksen ottamia) lisäksi
pakkaantui kolme muuta vapaaehtoista ja kuutisen lastenkeskuksen vanhempaa
lasta, jotka vastapalvelukseksi saamastaan tuesta opettavat vielä heikoimmassa
asemassa olevia lapsia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan.
Auto kiemurteli kaupungin läpi kapealle hiekkatielle, joka johti kaupungin kaatopaikalle. Päivä oli harmaa, joka vain lisäsi sitä maailmanlopun vaikutelmaa, joka iskeytyi verkkokalvoille saavuttuamme perille: tasainen massa roskia, savua, lehmiä, valtavasti sysimustia korppikotkia, koiria ja aikuisia ja lapsia tonkimassa roskien seasta jotain, jonka voisi myydä eteenpäin tai syödä. Ympärillä kohosi Matagalpan tuttu ja turvallinen vuoristomaisema, mutta todellisuus tuntui joltain aivan muulta. Kyllä siinä oli suomalaisella kermaperseellä kyynelissä nieleskelemistä.
Auto kiemurteli kaupungin läpi kapealle hiekkatielle, joka johti kaupungin kaatopaikalle. Päivä oli harmaa, joka vain lisäsi sitä maailmanlopun vaikutelmaa, joka iskeytyi verkkokalvoille saavuttuamme perille: tasainen massa roskia, savua, lehmiä, valtavasti sysimustia korppikotkia, koiria ja aikuisia ja lapsia tonkimassa roskien seasta jotain, jonka voisi myydä eteenpäin tai syödä. Ympärillä kohosi Matagalpan tuttu ja turvallinen vuoristomaisema, mutta todellisuus tuntui joltain aivan muulta. Kyllä siinä oli suomalaisella kermaperseellä kyynelissä nieleskelemistä.
Korppikotkat, koirat, lehmät, aikuiset ja lapset hoitamassa kierrätystä Matagalpan kaatopaikalla |
Koulu saatiin purettua
alas ja lähdimme hakemaan lapsia koulutielle. Osa lapsista ei pystynyt
tulemaan, sillä he eivät voineet jättää työskentelyä hetkeksikään, osa juoksi
koulun luokse innoissaan heti sen nähtyään.
Muutamaa ujompaa piti hieman houkutella erikseen. Pian koulun ympärille
olikin jo kasaantunut iso joukko lapsia noin kuudesta ikävuodesta kuuteentoista
ja meininki oli kuin missä tahansa koululuokassa konsanaan. Muutama äiti ja
lapsi tulivat hakemaan puhdasta vettä, jota olimme myös tuoneet mukanamme
saavillisen.
Tämä tyttö ei ehtinyt kouluun työnteolta |
Liikkuva koulu |
Koulutunnit käynnissä |
Tällä kertaa askarreltiin myös tuulimyllyjä |
Välillä piti juosta takaisin töihin kun uusi roskakuorma saapui |
Tuuliviiri valmiina, äidinkielen vuoro |
Matikkapelejä |
"Hyvä, ihan oikein! Mites toi seuraava: jos sulla on 5 ja lisäät siihen 0, niin paljonko sulla on?" |
Torstaina liikuimme koulun kanssa Matagalpan reunalta löytyvälle Sabadellin asuinalueelle. Siellä suurin osa lapsista käy töiden lisäksi myös koulussa. Liikkuva koulu keskittyykin opetuksen lisäksi myös lasten terveen itsetunnon tukemiseen. Tarjolla on muun muassa luovaa terapiaa, tietoa lasten oikeuksista ja seksuaali- ja terveyskasvatusta. Sabadellissa askartelimme äitienpäiväksi sydänkortteja ja leikimme "mama dice" -leikkiä.
Liikkuvan koulun työ on aivan uskomattoman tärkeää ja tulin erittäin vakuuttuneeksi sen toiminnasta. Samalla myös turhautuneeksi, sillä aikaisempien viikoittaisten käyntien sijaan liikkuva koulu voi bensarahojen puutteen vuoksi jalkautua lasten pariin enää vain joka toinen viikko. Kaatopaikan lapset saavat siis opetusta enää kahtena aamupäivänä kuukaudessa viikoittaisen käynnin sijaan. Bensarahojen puutteen vuoksi siis (henkilökunta ja koulu olisivat käytössä). Täällä summa on suuri, mutta Suomessa tuskin. - sääli siis, että opetuksen jalkautuminen jää niinkin pienestä asiasta kiinni.
Liikkuvan koulun työ on aivan uskomattoman tärkeää ja tulin erittäin vakuuttuneeksi sen toiminnasta. Samalla myös turhautuneeksi, sillä aikaisempien viikoittaisten käyntien sijaan liikkuva koulu voi bensarahojen puutteen vuoksi jalkautua lasten pariin enää vain joka toinen viikko. Kaatopaikan lapset saavat siis opetusta enää kahtena aamupäivänä kuukaudessa viikoittaisen käynnin sijaan. Bensarahojen puutteen vuoksi siis (henkilökunta ja koulu olisivat käytössä). Täällä summa on suuri, mutta Suomessa tuskin. - sääli siis, että opetuksen jalkautuminen jää niinkin pienestä asiasta kiinni.
Koulu koottuna ja palaamassa Las Hormiguitasiin |
Ensi viikko tuo tullessaan hieman erilaisia työtehtäviä. Olemme järjestäneet ympäristökasvatushankkeeseen osallistuvissa kuudessa koulussa piirustuskilpailun, johon osallistuu yli 800 lasta. Aiheena on kierrätys. Ensi viikolla on luvassa tuomarointi kouluissa: jokaisesta luokasta valitaan kaksi voittajaa. Loppuviikosta silmissä viliseekin varmasti piirustuksia roskapöntöistä nukkumaan mennessäkin.
Hasta la próxima!
Moi Hanne,
VastaaPoistakivaa (tai en kyllä tiedä onko se ihan oikea adjektiivi, ei varmaan) lukea meininkejä sieltä. Tiedätkö onko Nicaraguassa ohjelmia joissa työtä tekeville lapsille maksettaisiin pientä taskurahaa koulunkäynnistä? Joissain maissahan tällaisia ohjelmia on lämmitelty kun muuten kouluun tulo ei onnistu, niinkuin sielläkin näemmä ongelmana on.
Jee, kommentti! Kivaa :)
VastaaPoistaYritin kysellä täältä eri ihmisiltä ja kaivella netistä tietoa, mutta ilmeisesti ei ole. Voi olla, että valtiolla ainakin resurssit menevät itse koulujen pyörittämiseen ja hankkeissa pyritään sitten motivoimaan muuten koulunkäyntiin ja lisäämään tietoa koulunkäynnin tärkeydestä...
Hyvää tekstiä Hanne! Se kaatopaikka tuo kyllä tunteet pintaan.
VastaaPoistaToivottavasti saadaan lisää kummeja Suomesta, niin pystytään lisäämään liikkuvan koulun toimintaa. (Lisätietoa kummiudesta: http://www.oulu-matagalpa.fi/k-toiminta.php)
Kiitos Kati!
VastaaPoistaSe on tosiaan jännä, miten vaikka kuinka on nähnyt köyhyyttä ja epätasa-arvoisuutta, niin tuo kaatopaikka on kyllä karmiva paikka ja siihen reagoi yllättävän voimakkaasti. Esimerkiksi viime viikolla meidän mukanamme liikkuvan koulun kanssa oli ryhmä jenkkinuoria, joista osa oli niin järkyttyneitä, että alkoivat itkemään ja olivat lähes shokissa.
Kuulemma muutama uusi kummi olisi tulossa joukkoon, toivottavasti tulee vielä paljon lisää :)
Hyvää juhannusta Ouluun!