Kävimme viime
viikonloppuna ystävieni kanssa Tipitapalla kuumissa lähteissä lillumassa ja kokeilemassa
nicaragualaista versiota saunasta. Kovin mielenkiintoista oli nähdä, että höyrysaunan
voi rakentaa tulivuoren lämmittämän kiehuvan veden päälle: vesihöyry nousee
lattialautojen raoista ja lämmittää saunan kuumaksi. Mielenkiintoisia olivat
myös ohjeet saunojille: ei saa olla yli 10 minuuttia, ei alle 16-vuotiaille, ei
saa tehdä rivouksia saunassa… Vielä mielenkiintoisempaa oli kuitenkin jälleen
kerran huomata, miten hyvälle mielelle ihminen tulee siitä kun jakaa omastaan
ja miten tämä vastavuoroinen jakaminen luo tyhjästä sosiaalisen siteen aiemmin
toisillensa täysin tuntemattomien ihmisten välille.
Palataan kuitenkin ensin 90-luvun alkuun ja pohjoishelsinkiläisen ala-asteen ensimmäisen luokan pulpetin
ääreen. Istuimme neljän oppilaan pulpettiryhmissä ja opettaja jakoi jokaiselle
oppilaalle pienen paperilapun. Yhdellä pulpettiryhmästä oli rasti lapussaan kun
muilla oli tyhjä lappu. Minun lapustani löytyi rasti. Tämän jälkeen opettaja
jakoi rastilapun saaneille lapsille karkit. Siinä sitten istuin ja ihmettelin.
Muut kolme luokkatoveriani tuijottivat minua kateellisena. Itse vain istuin hölmistyneenä
viinikumikarkki kädessäni, enkä oikein tiennyt mitä tehdä. Siispä vilkuilin
ympärilleni (sama taktiikka oli jo osoittautunut onnistuneeksi ruotsinlaivan
tanssikilpailussa edeltävänä kesänä, seurasin perässä isompien lasten muuveja
ja tulin kolmanneksi voittaen hyljepehmolelun). Viereisessä pulpettiryhmässä
rastilapun saanut lapsi mussutti tyytyväisenä karkkia muiden katsoessa
kateellisena. Toisessa pulpettiryhmässä 7-vuotias luokkatoverini pilkkoi karkin
neljään pieneen osaan ja jakoi osat muille ryhmäläisille. Itse päädyin
jälkimmäiseen strategiaan ja tunsin tehneeni jotain oikein. Lopuksi opettajan
johdolla kävimme läpi tuntemuksiamme. Toisessa ryhmässä oli tuntunut keljulta
kun kaveri sai karkin ja vielä ilman mitään syytä, toisessa iloittiin siitä
pienestä palasta karkkia, jopa sen karkin jakaja, vaikka saikin itse vähemmän.
Uskallan väittää, että
tämä oppitunti oli yksi tärkeimpiä koulussa kokemiani. Ainakin se muistui
mieleeni yli 20 vuotta myöhemmin istuskellessani toisella puolella maapalloa
ravintolan pöydän ääressä. Naapuripöydän perheen isä oli meinaan ensitöikseen
tullut tyrkkäämään tyttärensä pöytäämme opiskelemaan englantia. Tämän jälkeen meille tarjottiin eväskanaa, tortilloja, salaattia ja limua. Minä ja Nina
kieltäydyimme suomalaisittain kohteliaasti ja tunsimme heti itsemme jotenkin
hölmöiksi - teimme jotain väärin. Perheen isä poistui pettyneen näköisenä omaan
pöytäänsä. Istuimme itseämme ruoskien manaten suomalaisia tapojamme, kunnes
perheen tyttö tarjosi purukumia ja uudestaan limua. Voi sitä onnea räikeän
punaista sokerilimua litkiessä. Minäkin muistin kassin pohjalta löytyvät keksit
ja kävin tarjoamassa niitä perheelle. Kaikki oli taas hyvin. Lopuksi otettiin
valokuvia ja vaihdettiin yhteystietoja. Nyt minulla on uusi 11-vuotias nicaragualainen
ystävä. Voilá!
Uudet ystävät |
Nicaragualaisen
onnellisuuden ja yhteisöllisyyden takana onkin osittain mielestäni aito halu jakaa
omasta ja tietoisuus siitä, ettei se ole pois keneltäkään. Ja tästä jakamisesta
seuraava sosiaalisten siteiden syntyminen ja vahvistuminen. Täällä muutenkin kohdataan jotenkin
rehellisemmin ja avoimemmin; kadulla hymyillään jopa tuntemattomille. Ajatella.
Pitääkin kokeilla tätä räntäisessä lokakuisessa Helsingissä palatessani kotiin.
Eli jos näette kaduilla jonkun hakemassa epätoivoisesti katsekontaktia suu virneessä,
on tämä luultavasti minä. Ei tarvitse passittaa avohoitoon, voi vaikka hymyillä
takaisin. Sekään ei ole pois keneltäkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti